Lempeästi omaksi ja maapallon parhaaksi

Planetaarinen ruokavalio huomioi kokonaisvaltaisesti sekä ihmisen että ympäristön terveyden. Yksinkertainen ruokavalio ei ole tiukkaotsaisen jyrkkä. 

Nainen poimii marjoja mäntymetsässä.
Kuva: Shutterstock

Planetaarisessa ruokavaliossa on kyse kokonaisesta elämäntavasta, joka ottaa huomioon luonnon ja ihmisen sopusoinnun. Ihminen ei ole irrallinen toimija: me hengitämme samaa ilmaa ja juomme samaa vettä kuin muukin eläin- ja kasvikunta. Elinympäristöjen muutokset vaikuttavat myös ihmisiin ja me sopeudumme niihin, tai sitten emme. 

Planetaarisen ruokavalion mukaiset valinnat edistävät ihmisen terveyden lisäksi ruoan riittävyyttä maailmanlaajuisesti. Ne myös vähentävät ruokatuotannon ympäristövaikutuksia sekä hävikkiä. 

Asiantuntijat, neurologi Hanna Haveri, ravitsemustieteilijä ja toimittaja Soili Soisalo ja ravitsemustieteen yliopisto-opettaja Eeva Voutilainen, kirjoittivat tutkimuksiin ja käytännön kokemuksiin perustuvan tietokirjan, Planetaarinen ruokavalio & elämäntapa (Duodecim 2023). 

Kirjassa kuvataan, miten pienillä arkisilla valinnoilla voi lisätä omaa hyvinvointiaan ja kulkea planetaarisemman elämäntavan suuntaan. Syömällä enemmän herkullista kasvisruokaa, puhdasta järvikalaa ja kotimaista viljaa, juureksia ja metsämarjoja lisäämme ekologista sesonkiajattelua elämäämme kuin huomaamatta. 

Sallivuutta ja hyvää oloa

– ’Tosi tärkeä aihe’, on ollut yleisin kommentti, jonka olemme tästä kirjasta saaneet. Planetaarista terveyttä huomioiva elämäntapa on täynnä mahdollisuuksia; luontoyhteys, oma hyvinvointi ja luontokadon ja ilmastonmuutoksen huomioivat arkivalinnat kiinnostavat ihmisiä, Hanna Haveri kertoo.

Kesän kynnyksellä julkaistu kirja sisältää tuoreeseen tutkimukseen perustuvaa tietoa planetaarisesta terveydestä sekä konkreettisia elämäntapa- ja ruokareseptejä, jotka auttavat meitä ja ympäristöämme voimaan paremmin.

– Ajatus kirjasta lähti oikeastaan Soilin ja Eevan ideasta tuoda planetaarisen ruokavalion lisäksi esiin laajemmin koko planetaarisen terveyden kehystä. Löysimme toisemme ja koostimme osaamisemme yhteen. 

Ydinasiana Haveri nostaa planetaarisesta ruokavaliosta puhuttaessa sallivuuden. Yksinkertainen, omaa hyvinvointia tukeva ruokavalio ei ole tiukkaotsaisen jyrkkä, vaan omaan elämään voi lisätä maanläheisiä asioita, niin ruokalautaselle kuin harrastustenkin muodossa. 

– Pienillä arjen valinnoilla voi lisätä planetaarista osuutta omaan elämäänsä. Luonnossa liikkuminen, pihapiirin lajikirjoa tukevat puutarhatyöt, sesongin mukainen ruokailu ja riittävä lepo – niillä pääsee jo pitkälle. 

Luonnossa liikkumisen osalta on tutkimustenkin mukaan havaittu, että säännölliset toistuvat lähiluontokäynnit ovat paljon tärkeämpiä kuin esimerkiksi kerran kuussa tapahtuva kansallispuistoretki.

Eeva Voutilainen, Hanna Haveri ja Soili Soisalo. Planetaarinen ruokavalio & elämäntapa -kirjan tekijät. Duodecim. Helsinki.

– On myös olennaista huomata luontoyhteys lähellään – jollekin se voi olla puistossa istuskelua, toiselle metsäretki ja kolmannelle sormien upottaminen multaan, Haveri vinkkaa.

Luontoyhteys osaksi elämää

Elämme Suomessa pääosin metsien ympäröimänä. Niinpä virkistävien ja verenpainetta laskevien ”metsäkylpyjen” ottaminen on meille mahdollista. Mene metsään; istu mättäällä tai käyskentele rauhassa poluilla tai liikuntareiteillä. Metsässä oleminen rauhoittaa hektistä mieltä ja samalla voi poimia halutessaan marjoja, sieniä ja muita syötäviä kasveja. 

Myös mahdollisella omalla pihalla voi tehdä paljon. Osan nurmikosta voi jättää leikkaamatta, jolloin luonnonkasvit ja pölyttäjät lisääntyvät. Pihapuu on hyvä pesimispaikka linnuille, kun kiinnität siihen linnunpöntön. Pölyttäjille voi tarjota talvehtimispaikaksi hyönteishotellia. 

– Luonto kiittää, kun liikumme mahdollisuuksien mukaan kävellen, polkupyörällä tai teemme lomamatkan kotimaan lähikohteeseen. Vaikka toisinaan saattaisi tuntua, että omilla teoilla ei ole mitään merkitystä, vanha sanonta pitää kuitenkin paikkansa, eli pienistä puroista kasvaa suuri virta, Hanna Haveri kannustaa.

FAKTA

Näin alkuun planetaarisessa elämäntavassa:

  • Lisää kasvisruoan määrää ruokavaliossasi. Aloita vaikka muutamalla aterialla viikossa ja lisää vähitellen määrää. 
  • Lisää järvikalojen ja kotimaisen viljan määrää valinnoissasi.
  • Rytmitä ruokapäiväsi. Syö päivittäin aamiainen, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. 
  • Vähennä ruokahävikkiä: suunnittele ruokalistaa hyvissä ajoin, tee tähteistä uutta ruokaa ja käytä kaikki ainekset hyödyksesi.
  • Hyödynnä sesongissa olevia tuotteita.
  • Kasvata ruokaa itse. Parvekkeelle voi laittaa yrttilaatikon tai kasvattaa vaikkapa perunoita.
  • Ota lähiluonto haltuun ja mene metsään. Liiku tai istuskele luonnossa säännöllisesti joka viikko.
  • Valitse auton sijaan mahdollisuuksien mukaan kävely, julkinen liikenne tai polkupyörä.
  • Matkusta ulkomaiden sijaan lähikohteisiin kotimaassa.
  • Muista palautumisen ja levon merkitys kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa. Myös luonto kaipaa lepoa ja palautumista. Vältä siksi esimerkiksi jatkuvaa pihavalaistusta ja tarpeetonta äänen tuottamista – näin koko naapuruston elonkirjon palautuminen parantuu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos Jäsenetuihin

Mainos päättyy

Tule mukaan Neuroyhteisöön

Neuroliiton 25 jäsenyhdistyksessä on noin 10 000 jäsentä. Yhdistykset mahdollistavat vertaistuen sairastuneille ja heidän läheisilleen ja tuovat yhdistystoiminnan lähelle. Jäseneksi voivat liittyä sairastuneet, läheiset tai muutoin toimintaa kannattavat ihmiset ja yhteisöt.

Liity jäseneksi