D-vitamiinilisää kannattaa syödä ympäri vuoden

Sairastan MS-tautia ja syön päivittäin 20 mikrogrammaa D-vitamiinilisää. Onko annostusta syytä nostaa talvea vasten? Mikä on oikea määrä ja voiko D-vitamiinia saada liikaa? Mistä tiedän, milloin saan D-vitamiinia riittävästi?

Juhani Ruutiainen
Piirros: Elina Jasu

Talvikuukausien pimeys laskee suomalaisilla veren D-vitamiinipitoisuutta selvästi. Kesällä auringossa kertyneet varastot puolittuvat 1–2 kuukaudessa auringonvalon vähetessä. Suurella osalla suomalaisista pitoisuus laskee alle suositellun minimitason. Talvikaudella D-vitamiinilisää suositellaankin kaikille, terveille ja sairaille yhtä lailla.

MS-tautia sairastavalla veren D-vitamiinipitoisuudet ovat usein jo lähtökohtaisesti matalammat kuin saman ikäisillä terveillä. Alhaiset D-vitamiinipitoisuudet lisäävät nimittäin MS-tautiin sairastumisen riskiä. Sairauden puhjettua ne voivat myötävaikuttaa taudin aktiivisuuteen. Vastaavasti on viitteitä siitä, että yksilöllisesti määritellyn, säännöllisen ja ympärivuotisen D-vitamiinilisän avulla voidaan lievittää MS-taudin aktiivisuutta.

Virallinen suositus D-vitamiinilisästä on 10 mikrogrammaa per päivä lokakuun alusta maaliskuun loppuun. Neurologin suositus MS-tautia sairastavalle on huomattavasti korkeampi, 50–100 mikrogrammaa päivittäin ja ympärivuotisesti. Tavoitteena on 100 nmol/l (nanomoolia per litra) D-vitamiinipitoisuus veressä.

Veren D-vitamiinipitoisuuteen vaikuttavat yksilölliset muuttujat: ikä, painoindeksi, ihonväri, ruokavalio ja auringon saanti. Esimerkiksi iän myötä D-vitamiinin tuotanto ihon kautta vähenee: 70-vuotiaalla tuotanto on vain noin 30 % nuoren henkilön vastaavasta. Nämä seikat kannattaa huomioida sopivaa annosta määritettäessä.

Ennen kuin siirryt D-vitamiinilisässä suurempiin pitoisuuksiin, sinun kannattaa mittauttaa nykyiset D-vitamiinitasosi. Se onnistuu verikokeella terveyskeskuksessa, yksityisellä lääkäriasemalla sekä joissain apteekeissa. Terveyskeskuksessa D-vitamiinitason mittaamiseen tarvitaan laboratoriolähete lääkäriltä.

Paras ajankohta lähtötason mittaukselle on sydäntalvella, joulu-helmikuussa, jolloin pitoisuudet ovat alimmillaan. Jos halutaan seurantamittaus, se on syytä ajoittaa samaan aikaan vuoden kuluttua. Tuloksen perusteella voit lääkärisi kanssa arvioida, onko päivittäin
nauttimasi D-vitamiiniannos oikea.

Fakta

  • D-vitamiini syntyy ihossa auringon säteilyn vaikutuksesta. Sen määrää kehossa kuvataan parhaiten veren 25-OHD-vitamiinipitoisuus (nanomoolia per litra).
  • Tavoitepitoisuus MS-tautia sairastavalla on 100 nmol/l. Ylärajaksi on ehdotettu 125 nmol/l.
  • Ruoassa luonnollista D3-vitamiinia on merkittävästi vain kalassa. Kasvikunnan vastaavaa D2-vitamiinia löytyy ainoastaan joistain sienistä (kantarelli, torvisienet).
  • Riittämätön elimistön D-vitamiinipitoisuus altistaa MS-tautiin sairastumiselle jo kohdussa. Riskiä alentanee D-vitamiinin riittävä saanti raskausaikana sekä pikkulapsesta ainakin 20-vuoden ikään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos Jäsenetuihin

Mainos päättyy

Tule mukaan Neuroyhteisöön

Neuroliiton 25 jäsenyhdistyksessä on noin 10 000 jäsentä. Yhdistykset mahdollistavat vertaistuen sairastuneille ja heidän läheisilleen ja tuovat yhdistystoiminnan lähelle. Jäseneksi voivat liittyä sairastuneet, läheiset tai muutoin toimintaa kannattavat ihmiset ja yhteisöt.

Liity jäseneksi